Kotona taas

Ihanaa olla kotona taas! Ihanaa kun koko perhe on koolla. Esikoinen on ollut viime viikot milloin kenelläkin sukulaisella hoidossa. Olin nähnyt häntä viimeksi 1,5 viikkoa sitten. Oli tosi kova ikävä tyttöä ja tyttöjä. Tyttö hyppäsi isolla loikalla suoraan mun syliin, kun tulin takaisin. <3 Miehellä on nyt kahden viikon loma, joka onkin meidän pisin yhteinen loma. Ihmeellistä. Tämä ja eilinen on mennyt ihan toipuessa reissusta.

Perjantai oli Tallinna-päivä. Heräsin aamulla kahdeksalta kauniiseen aurinkoiseen päivään. Kulutimme helteisen päivän äidin kanssa kaupunkia ihmetellen. Tallinna on ihana ja kaunis kaupunki. Nyt sen vasta tajusin, kun katsoin sitä toisenlaisin silmin. Kerrankin oli myös aikaa ihmetellä linnan muureja, pieniä katuja, ihania taloja ja tunnelmaa. Tällä kertaa tajusin, että lähes koko kaupunkia ympäröi muurit. Olisikohan kaupungin nimi viite linna-sanasta?

Kiersimme kartan kanssa vanhan kaupungin katuja ristiin rastiin. Uuden kaupungin puolella kävimme ainoastaan Virukeskuksessa ostamassa lapsille tuliaiset. Tallinnassa oli samaan aikaan myös keskiaikapäivät ja keskustorilla oli erilaisia esityksiä aina tasatunnein. Kävimme kuuntelemassa keskiaikaista musiikkia tasokkaan kvartetin laulamana. Söimme viihtyisässä kahvilassa salaattilounasta ja taas jatkoimme käveleskelyä. Venelle raahauduimme viiden-kuuden aikaan, nukuimme päiväunet – äiti veneen kannella ja minä laiturilla, kävimme saunassa ja lähdimme vielä illalla pitsalle vanhaan kaupunkiin.

Lauantaiksi oli luvattu ukkosta, mutta säätietojen mukaan illaksi ja yöksi mukavia purjehdustuulia. Päätimme, että lähdemme Suomea kohti illalla yhdeksän jälkeen. Päivällä siivoilimme venettä ja kävimme lenkillä. Lenkin jälkeen laitoimme veneessä ruokaa, nukuimme päiväunet, että jaksaisimme purjehtia koko yön.

Juoksimme Tallinnan rantaviivaa. Mereltä tuli merisavu, joka oli niin sankkaa, että näkyvyys oli vain muutama sata metriä eteenpäin.

Kesto: 1 h 8 min
Syke: keski – 124 bpm, max – 147 bpm
Kalorit: 416 kcal

Lenkin jälkeen äiti siivosi veneen loppuun ja mä heiluttelin sillä aikaa kahvakuulaa laiturilla. Treenin loppupuolella alkoi ukkonen.

Kesto: 18 min
Syke: keski – 144 bpm, max – 163 bpm
Kalorit: 146 kcal

Kymmenen aikaan lähtövalmistelut oli tehty ja irroittauduimme Tallinnan sataman laiturista. Satamassa oli taas laivaliikennettä ja liikennevalo näytti punaista. Odotellessamme valon vaihtumista tankkasimme veneen tankkiin halpaa dieseliä.

Alkumatkasta tuuli oli heikohkoa, neljä metriä sekunnissa länsituulta. Menimme ensimmäiset 1,5 tuntia moottorilla. Sitten alkoi tuulla ja merenkäynti oli aika kovaa. Aivan paras purjehdussää. Pidin perää suu messingillä. Peränpito kävi taas työstä, pidimme puolen tunnin vuoroissa, koska pidempään ei olisi jaksanut. Pidin peräsimestä kiinni kaksin käsin ja otin aaltoja vastaan nojaten koko kropalla taakse. Aivan mahtavaa!

Huvittavaa on muuten se, että äiti huomasi aina heti, kun vuoro vaihtui. Hän on aivan kyltymätön purjehtija ja tykkää aina yhtä paljon pitää perää.

Lainaus äidin blogista:

“Klo 2.10: Helsingin majakka näkyy.
Klo 2.50: Ei kännykkäverkkoa. Tähän asti toimi EST. Huomattavan valoisaa.
Puolimatkassa syötiin suklaata.
Klo 3: Ylitämme Suomen aluevesien ulkorajan.
Klo 03.30: Tuuli 11 m/s ja vene kallistuu äkkiä ja samalla perästä kuuluu iso kolahdus, kohta toinen. Säikähdimme kovasti kumpikin. Selitys on luultavasti se, että irtonainen kaasupullo pongahti eri paikkaan veneen perän säilytyslaatikossa.
Klo 03.45: Laitettiin iso purje 1. reiviin. Tultiin Helsingin karttakirjan vesille.
Klo 4.17: Aurinko nousi punaisena pannukakkuna.
Klo 4.40: Meetwurstit ei millään pysy leivän päällä tässä tuulessa. Aamuauringon värjäämät pilvet ovat yhtä kauniita kuin Oulun tuomiokirkon alttariseinän maalauksissa.
Klo 4.50: Ylitämme leveyspiirin 60 astetta pohjoista leveyttä. Tullaan Helsingin karttasivulle 626.
Klo 6.45: Rantautuminen Lauttasaaren satamaan.”

Reitti (Nuottaniemi – Bärönsalmi – Dirhami – Paldiski – Lahupere laht – Tallinna – Lauttasaari)
Yhteensä 203,4 meripeninkulmaa

Lauttasaareen tultua kömmin äkkiä makuupussiin nukkumaan hetkeksi. Heräsin puoli yhdeltätoista, söin aamupalan, pakkasin ja tilasin taksin kotiin. Oli ihana tulla kotiin. Vieläkin keinuttaa ja eilen illalla hampaita pestessä meinasin kaatua, kun tuntui, että olen veneessä ja aallokossa.

Mulla on ihan jokainen lihas jumissa ja päätä särkee. Olen siis salitreenin tarpeessa. Lähipäivinä lisää treenistä ja juoksemisesta. Mä oon niin iloinen, että pystyn taas juoksemaan!

2 thoughts on “Kotona taas”

1. S: “Tallinnan nimen uskotaan tulevaan Taani linn-sanasta, joka tarkoittaa tanskalaisten kaupunkia tai linnaa.”

Mä haluan uskoa tuohon jälkimmäiseen tarinaan.