Irtiotto Hyvinkäällä

*Mainos: Hotel Sveitsi

Tyttäreni ovat kasvaneet jo sen verran isoiksi, että heitä on koko ajan vaikeampi saada houkuteltua minun kanssa tekemään asioita. Teini-ikäiselle kahden tai neljän vuoden ikäero tuntuu suurelta, kun kiinnostuksenkohteet poikkeavat niin valtavasti toisistaan. Siksi olin niin onnellinen, että sain tyttöseni mukaani Hyvinkäälle Hotel Sveitsiin viettämään irtiottoviikonloppua.

Meillä oli kaikilla takana raskas opiskelukevät ja oli aihetta juhlaan: Esikoiseni pääsi yläasteelta ja minunkin opintoni ovat siinä vaiheessa, että seuraavaksi menen koululle vain hakemaan todistuksen. Ansaitsimme lepoa ja hemmottelua.

Kävimme viimeksi Hotel Sveitsissä talvella ja nyt oli kiva päästä kokemaan paikka kesällä. Menimme tälläkin kertaa Hyvinkäälle junalla. Hotel Sveitsi on noin kilometrin kävelymatkan päässä Hyvinkään juna-asemalta. Juna-asemalta pääsisi myös bussilla suoraan hotellille, kunhan mainitsee kuskille, että on menossa Hotel Sveitsiin, mutta me halusimme kävellä noin lyhyt matka.

Oli ihana aurinkoinen ja lämmin päivä. Verkkainen kävely tuntui pelkästään mukavalta. Saavuimme hotellille vähän kahden jälkeen. Kirjauduimme hotelliin sisään ja menimme huoneeseen lepäämään hetkeksi.

Saimme hotellin respasta liput SeikkailuSveitsiin. Pienen lepohetken jälkeen suuntasimme kiipeilypuistoon. Esikoinen meinasi aluksi, että häntä ei kiipeilypuisto kiinnosta. Hänellä on kuulemma korkeanpaikankammokin.

Sain kuitenkin kaikki tytöt lähtemään. Kävelimme hotellin vieressä olevaan seikkailupuistoon. Puiston henkilökunta antoi meille ensin turvallisuusopastuksen ja meidän kaikkien täytyi suorittaa harjoittelurata onnistuneesti ennen kuin meidät päästettiin puiston radoille kiipeilemään.

Olen käynyt tyttöjen kanssa vastaavassa seikkailupuistossa edellisen kerran viisi vuotta sitten. Silloin kaikki olivat huomattavasti pienempiä. Tuolta reissulta muistan, että kahta pienempää pelotti silloin ihan hirveästi. Ja sen, että minuakin jännitti melkoisesti, mutta kuitenkin tykkäsin kiipeilykokemuksesta.

Tälläkin kertaa heti ensimmäiseen puuhun kiivetessä suuta kuivasi ja sydän löi vähän kiivaammin. Kiipesin “rohkeana” puuhun ja kannustin tyttöjä tekemään samoin. Tytöillä meni mun ohjeistuksiin ja kannustuksiin hermot – olisi kuulemma parempi kun olisin vain hiljaa. 😀 Huomasin jännittäväni aika paljon.

Tällä reissulla kuopus oli kaikista hurjapäisin. Hän houkutteli minut pitkään ja hurjaan liukuun notkelman yli. Ei siinä auttanut kuin lupautua menemään perässä. Liuku oli hurja! Se oli pitkä ja  meni tosi korkealla. Se oli hieno kokemus. Kiipeily oli tälläkin kertaa tosi kivaa! Onhan se nyt kivaa, kun tekee jotain mikä pelottaa ja lopulta ylittää itsensä.

Kiepuimme puissa reilun tunnin verran, kunnes meidän piti lähteä huoneeseen laittautumaan illallista varten.

Arvokasta yhteistä aikaa

Näiden hotellivierailujen parasta antia on aina pitkä yhteinen illallinen. Kaikissa Primehotelsin hotelleissa on loistavat ravintolat. Saimme syödä Tila-ravintolassa kolmen ruokalajin illallisen ruokajuomineen. Tämän yrityksen hotelleissa on myös aina ollut erinomainen palvelu, niin tälläkin kertaa.

Tilaismme alkupalaksi BLT-sandwitchit. Onneksi tarjoilija varoitti, että annos on iso, joten tilasimme kaksi annosta, jotka jaoimme. Alkupala todella oli iso, mutta meillä oli iso nälkäkin kiipelyn jälkeen.

Pääruoaksi kaksi pienintä tilasivat burgerit, esikoinen otti ribsit ja minä härkää. Ruoka oli tosi hyvää! Tytöt taistelivat annoksiensa kanssa, eivätkä jaksaneet syödä ihan kaikkea. Siitä huolimatta jälkiruoka täytyi tilata. Tytöt ottivat jäätelöä ja minä porkkanakakkua.

Istuimme illallisella kaksi tuntia ja keskustelimme asioista, joista arjessa ei ehdi. Tuntui tärkeältä saada viettää tuo hetki tyttöjeni kanssa, vaikka minulle esitettiin vaikeita kysymyksiä, joita jäin pitkäksi aikaa miettimään tuon illan jälkeenkin. Usein kotona jokainen hakeutuu omiin oloihinsa ja kännykät vievät meidän huomiomme. Tällä kertaa istuimme kaikessa rauhassa ilman häiriötekijöitä.

Täydellä vatsalla oli ihana köllähtää huoneeseen jatkamaan keskusteluja. Tytöt jatkoivat omia puuhiaan, kun minun silmät painuivat kymmeneltä väkisin kiinni.

Ihana aamu-uinti

Heräsimme aamulla jo ennen kun herätyskello ehti herättää. Edellisenä päivänä keskimmäinen arveli, että illallinen pitäisi nälän poissa pitkälle seuraavaan päivään. Vaan ei pitänyt. Meillä oli jokaisella aamulla kurniva nälkä.

Oli ihana päästä hotelliaamiaiselle. Söimme vatsat täyteen ihanaa aamiaista. Halusimme mennä heti aamiaisen jälkeen Sveitsin uimalaan uimaan. Edellisellä reissulla kävimme kylpylässä, mutta nyt pääsimme näkemään maauimalan.

Uimala oli aivan täydellinen paikka! Siellä oli täyspitkä 50 metrin rata, hyppyallas ja lastenallas. Heti aukeamisen jälkeen uimalassa ei ollut juurikaan ihmisiä ja uima-altaiden ympärillä oli isot nurmialueet, jonne tytöt jäivät ottamaan aurinkoa. Minä otin oman aikani ja pulahdin altaaseen. Sain uida aivan kaikessa rauhassa 2 kilometriä. Teki hyvää olla hetken omassa vedenalaisessa maailmassa.

Uinnin jälkeen menimme pakkaamaan tavaramme, luovutimme huoneen ja lähdimme kotimatkalle.

Hotel Sveitsin ympärillä on hurjasti kaikenlaisia aktiviteetteja. Meillä jäi koettavaa vielä seuraavallekin reissulle. Suosittelen paikkaa lämpimästi! Siellä voi halutessaan rentoutua täydellisesti – sieltä löytyy elokuvateatteri, kauneushoitola, kylpylä ja ravintolat. Tai viettää kunnon treenilomaa käymällä kuntosalilla, uimassa, kiipeilemässä ja lähialueen luonnossa.