Auringonlaskusta auringonnousuun

Jätimme Dirhamin taaksemme eilen puoli yhdeksältä illalla. Purjehdimme ihanassa auringonlaskussa suuntana Paldiski. Oli henkeäsalpaavan ihanat maisemat.

Aurinko tipahti mereen

Kananmunaleivät maistui ihan taivaallisen hyvältä kesken yöpurjehduksen

Pääsimme Paldiskiin yökolmelta. Siellä näytti ankealta ja ankea oli vastaanottokin. Juuri kun saimme veneen kiinni hirvittävän isoon betonilaituriin, pimeydestä porhalsi auto, jota ajoi mafioson näköinen mies. Mies tivasi meiltä 35 euron satamamaksua, jota vastaan olisimme saaneet vain pitää venettä laiturissa. Emme halunneet jäädä laivojen lastausäänten kilkkeeseen nukkumaan, vaan jatkoimme vielä niemen kärjen toiselle puolelle Lahepere lahteen ankkuriin yöksi. Kaksi tuntia teimme matkaa Paldiskista Lahepere lahteen ja matkalla sain nähdä upeimman auringonnousun tähän mennessä. Ei sitä monesti näe, että aurinko nousee suoraan merestä.

Aurinko nousee

Viideltä aamulla laskimme ankkurin ja nukahdimme rauhoittavaan keinutukseen.

Tänään heräsin puoli kymmenen aikaan ihanaan auringonpaisteeseen. Heti aamupalan jälkeen nostimme ankkurin ylös ja lähdimme purjehtimaan Tallinnaa kohti. Jälleen kerran meille sattui loistava purjehduskeli. Aurinko paistoi ihan koko matkan. Tallinnaa lähestyessämme liikenne vilkastui ja vähän jännitti, miten isoon satamaan mennään. Puolen meripeninkulman päästä satamasta piti soittaa ja tiedustella satamapaikkaa. Sataman suuaukolla oli liikennevalot, jotka meidän siihen osuessa näytti punaista, kun takaa tuli iso Eckerölinen laiva. Puhelinsoitolla varmistimme, että saamme veneen Old City Marinan rantaan.

Purjeiden lasku ennen Tallinnan satamaa

Tässä satamassa on ihan loistokkaat palvelut. Jahtiklubilla on hienot saunatilat, jonne menimmekin ihan heti rantauduttuamme. Saunoimme nautinnolla ja sen jälkeen suuntasimme umpiväsyneinä vanhaan kaupunkiin Peppersackiin syömään. Söimme isot pihvit ja raahauduimme viimeisillä voimilla veneelle takaisin. Miten voi väsyttää näin paljon? Tai no helposti, kun viimeyö meni purjehtiessa, samoin koko tämä päivä.

Aiomme parkkeerata Tallinnassa sunnuntaihin asti. Huomiseksi on luvattu hellettä ja lauantaiksi ukkosta, jolloin ei ole mitään asiaa merelle. Sisko lähtee huomenna laivalla Suomeen ja jäämme tänne äidin kanssa kahdestaan. Saatamme saada miehen tänne lauantaina ja mukaan sunnuntain kotimatkalle. Olisipa ihanaa!

3 thoughts on “Auringonlaskusta auringonnousuun”

1. Kaikki! Ahmin joka postauksen lomareissultasi ja haaveilen pääseväni merelle täältä hikisestä sisämaasta. Olen joskus itsekin nähnyt kuin aurinko nousee satumaisena tulipallona horisontista yli. Se oli niin ihmeellinen näky, että jäimme hetkeksi paikallemme lipumaan.

Ihanaa, että on niin ihanaa! 🙂 Voi hyvin!